Alweer Halverwege - Reisverslag uit Sjanghai, China van Marijn Ham - WaarBenJij.nu Alweer Halverwege - Reisverslag uit Sjanghai, China van Marijn Ham - WaarBenJij.nu

Alweer Halverwege

Door: Marijn Ham

Blijf op de hoogte en volg Marijn

04 Mei 2014 | China, Sjanghai

Zondag 4 Mei 2014

Ik denk dat ik dit verslag maar ga beginnen met een verontschuldiging. Dit omdat ik te lang niks van me heb laten horen voor de mensen terug in Nederland. Maarja, het leven hier in Shanghai is nou eenmaal enorm druk.

Er is de afgelopen maanden nogal wat gebeurt en weet niet echt waar ik moet beginnen. Ik ben onderhand al drie maand bezig met mn stage. Maandag t/m Vrijdag elke dag van 9 tot 6 stage lopen is toch vermoeiender dan ik had verwacht. Het zijn lange dagen, maar gelukkig heb ik leuke collega’s die me door deze dagen helpen. Onder de collega’s zijn drie Belgische stagairres die ook hier zijn als onderdeel van hun studie. De stage zelf is niet heel erg leuk moet ik zeggen maar het is wel echt enorm interessant, ik leer veel over de financiele wereld en over het werken in een internationaal bedrijf. Hierop volgend had ik echt een top week gehad als onderdeel van mijn stage. Ik mocht zowaar met een paar andere collega’s een trainings week volgen in een van de meest luxe hotels, de “Oriental Riverside Hotel”, in Shanghai. Jazekers, ik mocht gratis een week lang in een 5 sterren hotel verblijven. Echt een top hotel, Moest alleen wel elke dage van maandag tot vrijdag van 9 tot 6 een training volgen, maar was verder vrij om te doen wat ik wilde. Ik was al bijna vergeten hoe een comfortabel bed eruitzag. Het had echt alles inbegrepen, een eigen badkamer met een douche en bad, kingsize comfortable bed, uitgebreid ontbijt en lunch, sportschool, zwembad, het was een soort hemel op aarde voor een student.

Diezelfde week gebeurde er alleen iets heel onverwachts en het had te maken met mijn appartement. Erwin, mijn huisgenoot, zat die week gewoon nog in het appartement die we samen deelde. Tot onze grootste schrik hadden ze het slot vervangen met al onze spullen nog in het apartement. De rede to dit was dat we onze huur voor de komende 5 maanden nog niet betaald hadden, ook al waren we helemaal niet op de hoogte dat we het al zo ver vooruit moesten betalen. Het grootste probleem hier was dat we het geld niet hadden want het ging toch om zo’n €1.800, na een enorme discussie in gebrekkig Engels met de receptie, hadden we besloten ons contract te verbreken en moesten we alsnog een maand extra huur betalen en werd onze borg ingehouden. Nu zaten we dus wel zonder apartement en moesten we die Vrijdag er al uit, dit gebeurde allemaal op Woensdag trouwens. Dus maar een dag echt om een ander appartement te zoeken. Gelukkig kende een van onze vrienden een Chinees die meerdere appartementen onder zijn hoede had en we hadden met haar contact gehad en konden de volgende dag al naar verschillende appartementen kijken. Na ongeveer 5 kamers gezien te hebben hebben ik en Erwin een keuze gemaakt. Het nadeel hiervan was dat we niet meer bij elkaar in hetzelfde appartement zitten wat enorm jammer is, maar ook weer een nieuwe kans om nieuwe mensen te ontmoeten. En we zitten maar zo’n 5 minutjes van elkaar af, wat dus ook niet echt een ramp is.

Ik moet zeggen, het appartement waar ik momenteel dit verslag typ is echt stukken beter dan mijn oude. De locatie is gewelding, ik loop voortaan elke dag naar mijn stage. Dit in tegenstelling tot de anderhalf uur met de metro wat ik eerst moest. Verder zitten we echt bijna in het centrum gewoon. Een wijze beslissing dus. Mijn nieuwe huisgenoten zijn echt geweldige mensen en mijn kamer is een stuk mooier, en mijn bed is ook lekker zacht.

Hierna is een tijdje niks echt interessans meer gebeurd. Door de weeks gewoon stage en savonds niks meer echt doen. In het weekend uitgaan, boodschappen doen, en als het kan nog iets in de stad doen. Maar hier kwam gelukkig verandering in, mijn ouders kwamen namelijk op bezoek. Vrijdag 28 Maart was eindelijk de datum dat mijn vader en moeder een 12 uur durende vlucht tegemoet gingen richting Shanghai. Ze kwamen in de ochtend aan maar omdat ik gewoon stage had kon ik ze niet ophalen op het vliegvel. God wat was ik blij ze na 3 maanden tijd eindelijk weer te zien. Niet te beschrijven. Die dag hebben we wel samen geluncht en daarna konden zij nog een paar uurtjes slaap pakken voordat ik klaar was. Die avond niet heel veel gedaan omdat ze redelijk gebroken waren en het toch al avond was. We zijn samen naar de Bund geweest, de skyline van Shanghai, en aan de Bund zijn we heerlijk uit eten geweest. Eindelijk een kans voor mij en Erwin om weer gezond te eten haha.

De volgende dag vroeg uit de veren om vervolgens ’s ochtends vroeg naar Yuyuan Garden te gaan, een enorm oud gedeelte hier in Shanghai waar je je eindelijk in echt China kan wanen. Hier hebben ze de typische oude gebouwen en het lijkt echt alsof je in een typisch Chinees dorpje bent in plaats van de groote internationale stad met 28 miljoen mensen. Ook hadden ze hier de wereld bekende thee huis wat omringt is met een meertje en waar je naartoe loopt over een brug die zigzaggend loopt. Dit komt omdat ze als bijgeloofd hebben dat als een brug recht is, er boze geesten gemakkelijk de weg konden vinden. Als het zigzaggend is, raken ze verward en kunnen ze de ingang dus niet vinden. Hier heerlijk thee gedronken om vervolgens naar de groostse winkelstraat van Shanghai te gaan, “Nanjing Road”. Dit is een enorme straat waar je zelfs treintjes van de eene naar de andere kant kan pakken. Ook vandaag weer niet laat naar bed gegaan om vervolgens weer vroeg op te staan de volgende dag.

Op zondag eerst weer ontbeten in het hotel van mijn ouders, daarna zijn we naar “Jade Budha Tempel” gegaan. Een enorm mooi Budhistisch tempel waar ze ook een mega jade beeld hadden van Boedha, kennenlijk was hier een dienst aan de gang omdat we de gehele tijd dat we daar waren gezang hoorde en mensen aan het bidden waren. Na “Jade Budha Tempel” zijn naar Pudong geweest, de skyline van Shanghai. We gingen hier naartoe omdat we naar “Shanghai World Financial Center” gingen, een gebouw waar je naar de 100ste verdieping kan gaan om daar van het uitzicht te genieten. Daar stonden we dan, op 474 meter hoogte, blijft toch indrukwekkend. Tevens was dit de laatste dag dat mijn ouders in Shanghai waren, hierna gaan ze een week naar Beijing. Gelukkig, kon ik vrij krijgen van mijn stage en kon ik gezellig met mijn ouders mee naar Beijing om een gezellige vakantie tegemoet te gaan.

Op maandag gingen we dus naar Beijing, mijn ouders en ik. We gingen met de trein, en omdat Beijing zo’n 1300 kilomter weg ligt zou je aannemen dat de treinreis een dag vullend progamma zou worden. Dit was gelukkig niet het geval. De “Maglev” (zoals deze trein heet) reist met zo’n 300 kilomter per uur en duurde de reis “maar” 5 uur. ’s Ochtends vertrokken en kwamen eind van de middag aan in Beijing. Het was echt een enorm mooi hotel op een top locatie. Het centrum was ongeveer 5 minutjes lopen, en we zaten echt recht naast de verboden stad, waar we de volgende dag ook meteen naar toe zijn gegaan omdat mijn ouders hier nog nooit zijn geweest.

Ik zal je een ding zeggen: Indrukwekkend! Het is een enorm stad met een oppervlakte van 720,000 vierkante meter (0.72 vierkante kilomter) met een mega muur eromheen, waar vroeger de keizers voor zo’n 500 jaar leefden. Persoonlijk had ik verwacht dat je hier ongeveer 1 a 2 uur in rond kon dwalen, maar het was zeker een dagvullend progamma, en we hebben nog niet eens alles gezien. Wat ook opvallend was dat er alleen maar Chinezen naar toe gingen, heb amper westerlingen gezien. Het nadeel hiervan was dat ik vol in de belangstelling stond, ben echt met ontelbaar veel mensen op de foto geweest. Het was nog erger dan in Shanghai. Maarja. Die avond zijn we naar “Da Dong” geweest, een ontzettend beroemd restaurant wat voornamelijk bekent staat om de “Peking eend”, en het is zeker een aanrader om heen te gaan.

Op woensdag zijn we naar het “Tiananmen Square” geweest, het plein waar het Mausoleum staat, de begraaf plaats van Mao Zedong. Hetzelfde plein waar de bekende foto van een student die voor een rij tanken staat tijdens een protest genomen is. Hier wilde we voor 12 uur zijn omdat na 12 uur het Mausoleum dicht gaat. Die ochtend ging alles goed, we waren op tijd vertrokken, en na zo’n ander half uur te hebben gelopen richting het plein, moesten we alleen nog even onder een grote weg door om vervolgens op het plein te staan. Helaas waren we zo stom om in plaats van richting het plein, de andere kant op te lopen door een grote poort heen. Wat bleek, stonden we weer bij de verboden stad en konden we weer anderhalf uur om de stad heen lopen. Hierdoor kwamen we pas om half 1 aan bij het plein en dus te laat voor het Mausoleum. Toch was het de moeite waard, het is een enorm mooi en vooral groot plein, de grootste van de wereld.

Donderdag was eigenlijk de leukste dag moet ik zeggen. ’s Ochtends zaten we om 8 uur in de taxi naar een special plek toe. “The Great Chinese Wall” stond op de planning, hetgene waar ik het meeste naar uitkeek. Alles zat mee, het was helemaal niet druk en ontzettend mooi weer. Het blijft toch indrukwekkend dat een mens zo’n bouwwerk kan maken, de muur is ruim 6.000 kilomter lang. Het was indrukwekkend om op te staan, nagegaan dat de muur er al bijna 600 jaar staat. Alleen al om de muur te belopen was een hel, sommige stukken waren niet normaal stijl omhoog. Uiteindelijk hebben het verst mogelijke punt berijkt om vervolgens van het uitzicht te genieten. Omringt door bergen was het toch een unieke ervaring. Hier hebben we twee uur rond gedwaalt om vervolgens met onze chauffeur naar de “Ming Tombes” te gaan. Dit was nogal teleurstellend, het enige wat er echt was was een museum met voorwerpen die gebruikt werden door de keizers en wat achtergrond informatie. Maarja, ik kan wel zeggen dat ik er geweest ben. Die avond voor de laatste keer enorm gezellig met mijn ouders nog uit eten geweest om vervolgens op vrijdag weer een taxi te nemen en de trein weer terug naar Shanghai. Het afscheids moment was weer gekomen, mijn ouders gingen zaterdag ochtend weer terug naar het gezellige Nederland. Toch was het niet heel erg, vooral omdat ik wist dat ik al op de helft van mijn tijd hier in China zat en ze gauw weer zie.

Je zit nu zeker te denken dat mijn gereis er voor die week wel opzat? Vrijdag avond was ik weer terug gekomen in Shanghai en zat ik lekker in mijn appartementje, eindelijk rust. Maar de volgende dag kon ik weer in een taxi samen met Erwin naar het vliegveld toe, een tripje naar Hong Kong stond op het agenda. Dit vooral omdat onze visa eigenlijk maar 90 dagen geldig is en je dan het land weer opnieuw inmoet om de tweede periode van 90 dagen in te laten gaan. Toch een mogelijkheid om Frank en Rick, twee maten uit Nederland op te zoeken en een gezellig weekend met hen door te gaan brengen. Na wat vertraging kwamen we ’s avonds laat pas aan in Hong Kong waar we eigenlijk meteen door gingen om de stad en nachtleven te verkennen. De volgende dag was het de planning om vroeg op staan om vervolgens nog iets nuttigs te gaan doen, natuurlijk veranderen plannen en gingen we om 4 uur pas iets nuttigs doen. We hebben veel van de stad gezien en hebben eindelijk, na 3 maanden tijd, echte NEDERLANDSE BITTERBALLEN gehad! Hier in het verre oosten konden we eindelijk genieten van een heerlijk Nederlandse frituur! Wat waren we op dat moment toch gelukkig. Die avond hebben we genote van de skyline van Hong Kong om vervolgens nog snel eventjes uit te gaan. Op maandag hadden ik en Erwin gelukkig nog vrij vanwege een festival dat plaats vond in China ter herdenking van de doden. Hierdoor konden we tot Maandag blijven maar moesten al vroeg uit te de veren om onze trein en vliegtuig te halen en waren aan het eind van de middag weer terug in Shanghai. En na anderhalve week heerlijk vakantie te hebben mocht ik de volgende dag weer lekker om 9 uur klaar staan om weer met mn stage te gaan beginnen.

Ik denk dat het dat wel zo’n beetje was qua mijn avondturen hier in Shanghai, zoals je ziet: druk bezig geweest en nog lekker veel gedaan en hoop dat het zo door kan gaan voor de komende drie maanden. Twee weken geleden was er hier in Shanghai de “International Shanghai Beerfest” een soort festival waar je allerlei soorten bieren van over de hele wereld kon proeven en gezellig van live optredes kon genieten, waar we natuurlijk aanwezig waren. De volgende dag vond hier in Shanghai ook de Formule 1 plaats waar we gezellig op T.V. naar gekeken hadden onder het genot van een heerlijk ijskoud pilsje.

Dat was het dan, vanaf dit moment nog maar 62 daagjes hier in Shanghai en dan zal ik gelukkig weer terug zijn in Nederland, mis het toch wel enorm en heb eindelijk iets om weer naar uit te kijken. Maar tot die tijd zal ik me kostelijk vermaken hier in Shanghai en nog proberen zo veel mogelijk dingen mee te maken zodat ik het maximale uit mijn avondtuur heb kunnen halen.

  • 05 Mei 2014 - 08:10

    Erwin:

    Hoi Marijn,

    Wat een leuk verslag! Leuk om te lezen dat je het naar je zin hebt daar in China. Wat leuk dat je familie ook een weekje op bezoek zijn geweest, hoe is het met hun?
    Ik verheug me op je volgende verslag!

    Groetjes,

    Erwin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marijn

Actief sinds 31 Jan. 2014
Verslag gelezen: 1389
Totaal aantal bezoekers 4339

Voorgaande reizen:

31 Januari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

27 Januari 2014 - 05 Juli 2014

Stage Shanghai

Landen bezocht: